Zarówno na 1 jak i na 2 uniwersum często pojawiają się nowi gracze, którzy nie są obeznani z tego typu grami i mają masę pytań, na które nikt nie stara się wyczerpująco odpowiedzieć więc rezygnują z gry. Specjalnie dla nich postanowiliśmy całym sojuszem Српска гарда stworzyć poradnik, który ma odpowiedzieć na wszystkie ważne zagadnienia i przeprowadzić sprawnie przez proces rozbudowy swojego imperium.
Dla wygody czytelników podzielimy całość na rozdziały i punkty, w których z osobna postaramy się ująć ważne zagadnienia
Notka dla nowych
Często nowi gracze zaglądają w statystyki i rezygnują widząc jakie ilości pkt mają gracze w top 10. Nie przejmujcie się tym, zanim ci gracze będą mogli z wami rywalizować minie sporo czasu i jeśli zastosujecie się do poniższych porad możecie ich śmiało dogonić bez większych trudności. Takie ilości punktów są wynikiem możliwości zakupu badań za antymaterię.
I. POCZĄTKI
Po założeniu i aktywowaniu konta mamy do dyspozycji jedną zupełnie pustą planetkę z niewielką ilością surowców na start, oraz 50.000 antymaterii.
Od razu proponuję zakupić pakiet surowców za antymaterię, bo taka ilość (choć w późniejszych etapach gry jest niewielka) na początku potrafi przyspieszyć nasz rozwój o kilka dni.
1.KOPALNIE i ENERGIA
Podstawą niezbędną do rozwoju są surowce, a zdobyć je możemy na kilka sposobów, ale podstawowym i pierwszym z którego możemy korzystać jest wydobycie w kopalniach.
Rozbudowujemy zatem kopalnie do dogodnego dla nas poziomu, w którym budowa trwa już zbyt długo, żeby siedzieć i czekać na jej zakończenie. Podnosząc kopalnie o kolejne poziomy trzeba jednak pamiętać o dostarczeniu odpowiedniej ilości energii do ich pracy, więc równolegle z rozbudową kopalń musimy również rozbudowywać elektrownię słoneczną.
Kiedy ilość naszej energii wyświetla się na czerwono (patrz zdj.), nie oznacza to, że surowce się nie wydobywają. Wydobywają się, lecz po prostu ze zmniejszoną prędkością, na jaką pozwala posiadana ilość energii więc warto zdbać o stan elektrowni, bo bez niej rozbudowa kopalń nie ma sensu.
(Ilośc energii nie ma nic wspólnego z poziomem technologii energetycznej)
2.FABRYKI ROBOTÓW i NANITÓW
Kiedy stawianie kolejnych poziomów kopalń zaczyna trwać zbyt długo warto zainwestować w fabrykę robotów, bowiem skraca ona znacznie czas budowy budynków na kolejne poiomy i jej rozbudowa daje nam możliwość zbudowania nowych budynków jak na przykład stocznia.
Po jakimś czasie gry (fabryka robotów poziom 10 i technologia komputerowa poziom 10) mamy możliwość budowy fabryki nanitów, która zwiększa prędkość stawiania budowli o 50%, oraz w przeciwieństwie do fabryki robotów, przyspiesza czas budowy statków również o 50%.
3.LABORATORIUM BADAWCZE
Aby uzyskać dostęp do lepszych technologii wpływających na dosłownie każdy aspekt gry niezbędne jest posiadanie laboratorium badawczego. Wraz z rozbudową laboratorium na kolejne poziomy skraca sie czas badań, oraz dostajemy możliwość badania nowych technologii, które postaram się poniżej opisać.
-Technologia Szpiegowska- Pozwala nam na budowę sond szpiegowskich, oraz zwiększa ilość widzianych przez nas struktur innych graczy podczas ich szpiegowania
-Technologia Komputerowa- każdy poziom tej technologii zwiększa ilość maksymalnie wysłanych na raz flot o 1, czyli na poziomie 5 możemy wysłać na raz 6 flot, a na 10 możemy wysłać 11 flot
-Technologia bojowa- Zwiększa o 10% wartość ataku naszych statków
-Technologia ochronna- Zwiększa o 10% wartość obrony naszych statków
-Opancerzenie- Zwiększa o 10% wytrzymałość naszych statków
-Technologia energetyczna- Jej rozwój jest niezbędny do odkrycia nowych technologii (patrz. dział "technologie" w interfejsie gry)
-Technologia nadprzestrzenna- Umożliwia badnia nad napędem nadprzestrzennym
-Napęd spalinowy-Zwiększa prędkość statków korzystających z tego napędu o 10%
-Napęd impulsowy-Zwiększa prędkość statkó korzystających z tego napędu o 20%
-Napęd nadprzestrzenny-Zwiększa prędkość najważniejszych statków o 30%
-Technologia laserowa-Pozwala na budowę nowych struktur obronnych, oraz statków
-Technologia jonowa- -II-
-Technologia plazmowa- -II-
-Międzygalaktyczna Sieć Badań Naukowych- Pozwala sumować poziomy laboratoriów na różnych planetach, co znacznie zmniejsza czas badań. Z każdym poziomem tej technologii przyłącza się do sieci kolejne laboratorium
-Technologia Ekspedycji- Daje możliwość wysłania floty na ekspedycję poza układ słoneczny (planeta numer 16). Podczas ekspedycji możemy znaleźć nowe statki, antymaterię i surowce, ale możemy również spotkać piratów, lub wpaść w czarną dziurę, więc jest to dość ryzykowne.
-Technologia Produkcji Metalu- chyba nie muszę opisywać...
-Technologia Produkcji Kryształu
-Technologia Produkcji Deuteru
-Technologia Ekstrakcji Antymaterii z Księżyca-Daje nam możliwość budowy intergalaktycznych kolektorów, dzięki którym możemy poszukać na dowolnym księżycu antymaterii, ale jak dotąd nikt nie znalazł:P
-Technologia Ekstrakcji Norium
-Rozwój Grawitonów-Pozwala na budowę lepszych statków
4.STOCZNIA
Jest zdecydowanie niezbędna na każdej planecie. Dzięki niej budujemy statki i systemy obronne, a każdy poziom stoczni zwiększa szybkość budowy statków
5.MAGAZYNY
Kopalnie wydobywają surowce do momentu, kiedy nazbiera się ich maksymalna ilość, a potem przestają. Początkowo ta ilość wynosi 40.000 surowców, ale na wyższych poziomach kopalń taką ilość kopalnie wydobywają w godzinę, albo nawet krócej i szkoda by było marnować czas, w którym nasze kopalnie mogą dla nas pracować.
Aby zwiększyć tą ilość należy zbudować magazyny.
II. MILITARIA
Mamy więc rozbudowane kopalnie, jakieś tam badania, a w stoczni istnieje możliwość budowy statków i struktur obronnych.
Zaczniemy może od tego, że nie ma sensu budować zbyt dużej ilości obrony, ponieważ niewiele to wam da, bo jak ktoś chce was zaatakować, to zaatakuje, a duża ilość jednostek obronnych z pewnością go nie powstrzyma, a co najwyżej zachęci. Najlepiej jest budować po jednym działku z każdego rodzaju i nie więcej, ponieważ taka ilość zawsze nam się odbuduje po ataku na naszą planetę.
Wyżej pisałem o kilku możliwościach zdobycia surowców. Wiemy już że wydobywają się one w kopalniach, ale również u innych graczy.... W pierwszych tygodniach gry lepiej skupić się na tzw. "farmieniu" czyli regularnych atakach na pobliskie planetki innych graczy w celu przechwycenia znajdujących się tam surowców. Z każdym atakiem możemy przejąć dokładnie 50% surowców znajdujących się na danej planecie, ale możemy przecież zaatakować drugi, trzeci raz i zebrać prawie całe surowce sąsiada. W przypadku graczy aktywnych maksymalna ilość ataków na jedną planetę w ciągu doby wynosi 5 (aktywnych możemy atakować dopiero po przekroczeniu 100.000 pkt), a w przypadku graczy nieaktywnych (w podglądzie galaktyki gracze nieaktywni są oznaczeni literką "i" lub "I" np. "Kaziu Boruciarz (iI)" ) takiego limitu nie ma i można ich atakować bez przerwy przez cały dzień.
Atakując celem farmienia należy jednak pamiętać, że nasze statki muszą mieć odpowiednią ładowność, aby zebrać znajdujące się na planecie surowce. Trzeba do statków bojowych dołączyć również statki mające dużą pojemność jak mały/duży transporter, frachtowiec, lub mega-recykler.
Kolejną ważną rzeczą w przypadku atakowania innych graczy jest zbiórka złomu. Jeżeli na planecie przeciwnika znajdują się jakieś statki, lub większa ilość obrony, to po bitwie w podglądzie galaktyki będą widoczne pola zniszczeń obok planety, które możemy zebrać za pomocą recyklerów, lub mega-recyklerów.
skoro już mowa o złomowaniu warto zaznaczyć, że dochód z jednego zgrabnego złomowania może być większy niż kilka tygodni farmienia, więc warto mieć silną flotę.
Pamiętajmy jednak że zezłomowany przeciwnik też może zebrać złom, jeśli ma czym więc warto zrobić synchro (wysłanie recyklerów w synchronizacji tak, żeby doleciały na pola zniszczeń w sekundę po ataku).
III. KOLONIZACJA
Kiedy w stoczni pojawi się możliwość budowy statku kolonizacyjnego, zawsze zaczyna się szaleństwo i w tym momencie najczęściej nowi gracze popełniają wiele błędów.
Sposób w jaki skolonizujemy nasze planety zależy przede wszystkim od stylu naszej gry, a oto dostępne możliwości:
-Górnik Kolonizuje wszystkie planety w jednym układzie i utrzymuje się z wydobycia.
Zalety- Nie trzeba spędzać przy grze dużo czasu i mamy stałe źródło dochodu
Wady- Nawet najlepsze wydobycie nigdy nie przyniesie takich dochodów jak farmienie, a co dopiero złomowanie. Dodatkowo jesteśmy ulubieńcami flociarzy:)
-Flociarz Kolonizuje planety w odpowiednich odstępach, żeby dzięki teleportom "wszędzie mieć blisko".
Zalety- Dużo surowców, dużo się dzieje i raczej gra się nie nudzi
Wady- Trzeba codziennie poświęcać trochę czasu na farmienie i poszukiwanie złomu, oraz trzeba się bardzo troszczyć o flotkę.
Warto również skupić się na wielkości zasiedlanych planet. Każda planeta ma określoną ilość dostępnych pod zabudowę pól i jeśli skolonizujemy zbyt małą to może się okazać nagle, że nie możemy nic więcej wybudować, a planetkę szkoda porzucać ze względu na posiadane już na niej budynki.
Minimalna wielkość planet które warto rozbudowywać to 280-300 pól i najłatwiej znaleźć takie planety na pozycjach 5-10
IV.FS
Niektórzy nowi gracze rezygnują z gry, po kilku stratach floty. Farmią cały dzień, całą noc budują flotę, a rano już jej nie ma. Można tak w kółko, ale lepiej nauczyć się robienia FS (Fleet save). Sztuczka polega na tym, żeby nasza flota nie stała w miejscu, kiedy nas nie ma. W tym celu kończąc grę w dany dzień wysyłamy statki w podróż na całą noc. Możliwości jest wiele, bo można polecieć z misją kolonizuj, atakuj, zbieraj itd. Floty nie można zniszczyć dopóki leci, jednak można się dowiedzieć o której godzinie dokładnie doleci (o tym za chwile), więc najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie kilku planet w różnych odległościach od siebie i latanie z misją stacjonuj. W ten sposób nawet słaby gracz może się łatwo i skutecznie chronić przed atakami silniejszych i poważnie ich podenerwować.
Aby spowolnić swoją flotę należy budować wolniejsze statki, bo flota zawsze poleci z prędkością tego najwolniejszego. Dobre do spowalniania są gwiazdy śmierci i kolektory, a zdecydowanie najlepszy jest avatar
V.MOON (Księżyc)
Nowi często pytają "jak znalazłeś planetę z moonem, bo ja szukam, szukam i nie mogę" odpowiedź jest prosta: NIE DA SIĘ ZNALEŹĆ PLANETY Z KSIĘŻYCEM!!!
Księżyc może powstać po bitwie, ze złomu, który po niej pozostał i dzieje się to automatycznie.
Niewarto jednak czekać, aż ktoś zniszczy nam flotę, bo możemy się dogadać z sąsiadem, albo sojusznikiem i zrobić Próbę Moonową.
Każde 100.000 złomu na orbicie stanowi 1% szansy na powstanie księżyca, a maksymalna szansa może wynosić 20%. Nie warto robić próby na mniejszy % niż 20, bo księżyc wtedy wyjdzie mniejszy i łatwiej go zniszczyć. Aby uzyskać 20% szans na powstanie księżyca trzeba rozbić na planecie 950 LM (lekkich myśliwców).
Księżyc jest bardzo przydatny, ze względu no wyjątkowe budynki, które można tylko na nim zbudować.
-Przy rozbudowie księżyca należy pamiętać o ilości pól. Na początku mamy do dyspozycji jedno pole i aby zwiększyć ich ilość należy postawić w pierwszej kolejności stację księżycową. każdy poziom stacji daje nam kolejne 5 pól pod rozbudowę innych budynków.
-Jako drugi budynek warto postawić falangę czujników, która pozwala nam śledzić wrogie floty w swoim zasięgu. Dzięki niej możemy zobaczyć o której godzinie wraca flota sąsiada i co przewozi. Daje nam to możliwość zsynchronizowanego ataku na przeciwnika bo widząc o której jego flota wraca możemy wysłać swoją tak, żeby dotarła sekundę później i wówczas nie ma szans na ratunek. Falanga ma jednak swoje ograniczenia, bo nie można nią zobaczyć flot latających z, lub na księżyce. Każde jej użycie kosztuje 5.000 deuteru.
-Teleport- Chyba jasne, że trzeba mieć dwa, żeby móc z nich korzystać. Raz na godzinę można przesłać flotę z jednego księżyca na drugi bez straty czasu i paliwa. Jednak nie można przesłać przez niego surowców!!! Trzeba bardzo uważać atakując księżyce wrogów, ponieważ mogą oni przez teleport podstawić swoją flotę i zniszczyć nasze statki.
Niszczenie moona
Gra stwarza możliwość niszczenia moonów wrogom przy pomocy gwiazd śmierci. Wiąże się to z ryzykiem utraty gąsek, ponieważ księżyc może odbić strumień grawitonów, wówczas z naszych gąsek nie zostaje nawet złom:] Szansa na zniszczenie moona zależy przede wszystkim od jego wielkości i ilości naszych gąsek. Dokładną sznasę można obliczyć przy pomocy prostego symulatora pod tym adresem http://ogame-tools.pl/pl,9,MoonCalc.html
VI.OBJAŚNIENIA SKRÓTÓW UŻYWANYCH PRZEZ GRACZY
FS-Fleet save (patrz wyżej)
LM-lekki myśliwiec
CM-ciężki myśliwiec
CN-ciężki niszczyciel (cynka)
MN-mega niszczyciel
GS-gwiazda śmierci (gąska)
OW-okręt wojenny
WR-wyrzutnia rakiet
LL-lekkie działo laserowe
CL-ciężkie działo laserowe
DJ-działo jonowe
DG-działo gausa
WP-wyrzutnia plazmy (plazmówka)
VII.ROZWÓJ GRAWITONÓW
Nowi często pytają jak zdobyć 300.000 energii na to badanie, a odpowiedź jest banalna- satelity słoneczne.
Należy również pamiętać o tym, że im bliżej słońca, tym więcej energii dostarczają satelitki, więc na 15 planecie będziemy musieli zbudować 3 razy tyle satelit co na 1.
Warto również pamiętać aby zrobić to badanie szybko, w ciągu jednego dnia, a nie "na raty".
VIII.RADY NA KONIEC
-Warto zerkać w rekordy, żeby zobaczyć kto ma flote do zezłomowania
-Aby skanować sondami odleglejsze galaktyki wystarczy zmniejszyć ich prędkość
-Aby uniknąć wyświetlania floty w rekordach wystarczy ją rozdzielić na kilka planet
Powodzenia w grze..